mai
01
Cum obțin fonduri europene? Pasul 2
Cum obțin fonduri europene? Cum se face un proiect? Ce scriu într-un plan de afaceri pentru a primi finanțare? Unde găsesc informații? Sunt întrebări la care multe persoane interesate de dezvoltarea unei afaceri nu găsesc prea ușor răspunsuri cu adevărat utile sau pe înțelesul tuturor. Continuăm deci seria articolelor pe această temă cu un model de plan de afacere pe care-l poți scrie singur, fără ajutor din partea unor specialiști, numai dacă urmărești seria articolelor de pe acest blog.
Continuăm deci cu un plan de afaceri pentru o firmă nouă cu care dorim să obținem fonduri europene.
PLAN AFACERI
Nume prenume antreprenor
Cod CAEN vizat de Planul de afaceri
- DESCRIEREA AFACERII
Descrieti ideea de afacere, cine sunteti dumneavoastra, care sunt atuurile dumneavoastra, care este know-how – ul din spatele afacerii.
Descrieti conducerea companiei, cu ce vine nou fiecare membru al echipei, care este produsul dumneavoastra si ce aduce el nou pe piata.
1.1 Prezentati viziunea, misiunea
Viziunea ar trebui sa semene cu un slogan: usor de retinut si cu impact.
Misiunea dumneavoastra ar trebui aleasa in functie de valorile pe care le aveti si pe care va doriti sa le impartasiti cu ceilalti. Ganditi-va la lucrurile pe care le respectati si pentru care ati vrea sa fiti cunoscut si raportati-va la ele.
1.2 Forma de organizare viitoare a afacerii
PF, SNC, SRL, SA sunt formele cele mai cunoscute de organizare. Care se potriveste cu obiectivele dumneavoastra?
1.3 Numele complete ale administratorilor şi acţionarilor, cote de participare vizate.
1.4 Managementul întreprinderii
Nume şi prenume şi vârsta | Funcţia propusa şi principalele responsabilităţi pe scurt | Experienţa în domeniul în care se doreşte realizarea investiţiei | Studii/Specializări cu impact asupra afacerii propuse |
Prezentati număr de locuri de muncă ce urmează a fi create în urma implementării proiectului (si modul de asigurare al calificarilor necesare).Schema organizatorica si politica de resurse umane (recutare, selectie, angajare, motivare/salarizare personal,etc)
- Localizare sediu social, punct de lucru (dupa caz)
- Obiectivele firmei – Descrieţi obiective realiste şi credibile. Definiti obiectivele cuantificabile pe termen mediu (3 ani)
Obiectivele trebuie sa fie SMART: Specifice, Masurabile, Accesibile, Relevante si incadrate in Timp.
Exemple:
- Obiectiv non-SMART: as vrea sa fac profit,
Obiectiv SMART: in primele 6 luni, profitul inregistrat sa fie de X lei;
- Obiectiv non-SMART: sa infiintez o firma,
Obiectiv SMART: pana la data de X sa infiintez o societate cu raspundere limitata (sau PF, SNC, SA, etc) cu sediul in localitatea Y, cod CAEN …. (treceti codul CAEN la care va ganditi pentru afacerea dumneavoastra).
Este bine sa va selectati minim 2, maxim 3 obiective si acestea sa fie conectate intre ele. De exemplu, la infiintarea unei firme noi, un obiectiv ar putea fi infiintarea firmei si crearea a X locuri de munca.
Obiective/Indicatori | UM | Anul 1 | Anul 2 | Anul 3 |
Cifra de afaceri | LEI | |||
Profit | LEI | |||
Număr de salariaţi | Număr persoane |
- Analiza swot a afacerii
PUNCTE TARI Existenta unei strategii clare; Cunostintele intr-un anumit domeniu ale antreprenorului; Resurse financiare suficiente disponibile; Lansarea unui produs nou; Fidelitatea angajatilor; Politica de pret; | PUNCTE SLABE Lipsa de experienta sau lipsa unor competente/abilitati; Lipsa personalului calificat; Concurenta; Lipsa sau pretul mare de inchiriere a spatiilor; etc |
OPORTUNITATI Cresterea cererii pentru produsul respectiv; Concurenta mica local/regional; Cunoasterea buna a pietei de desfacere; Pot aparea investitii exterioare; | RISCURI Schimbari ale cerintelor, gusturilor sau preferintelor clientilor; Recesiune economica sau schimbari politice/climat politic instabil; Produsul obtinut sau comercializat este de calitate slaba |
1.9 Descrierea proiectului de investiţii
Precizaţi în ce constă proiectul (înfiinţarea unei capacităţi de producţie/servicii şi care sunt principalele activităţi necesare pentru realizarea acestuia (ex: amenajare spaţiu, asigurare utilităţi şi achiziţie echipamente specifice activităţii, obtinere autorizatii, chirie spatiu, salarii, materie prima, materiale consumabille, etc).
1.10 Justificați necesitatea realizării investiției.
Puteți atașa, la planul de afaceri, fișe de post, organigrama întreprinderii etc.
Descrierea modului în care va fi realizată fiecare activitate, persoanele responsabile, rezultatele preconizate și durata de realizare a acestora corelate cu calendarul activităților din graficul Gantt
1.11 Prezentati Strategia de implementare a planului de afaceri (obiective specifice pe perioada realizarii investitiei, activitati investitionale, diagrama Gantt, rezultate previzionate, indicatori, riscuri)
1.12 Locaţie proiect
Locul implementarii proiectului: …………….., judet ………Regiune de dezvoltare: ………………………….
Descrieți locul de implementare și exploatare a investiției. Aspecte relevante în acest sens:
modul în care se realizează accesul la imobilul ce face obiectul investiției
clădirea/spațiul unde se vor monta/instala si utiliza utilajele și echipamentele (suprafețe, funcțiuni, act doveditor privind proprietatea sau dreptul de utilizare etc), inclusiv starea utilităților la care are acces imobilul
autorizații, avize și acorduri necesare pentru implementarea și exploatarea investiției
În cazul în care activitatea aferentă proiectului se va derula într-un spaţiu închiriat precizaţi principalii parametrii estimati: suprafaţă închiriată, perioadă de închiriere, valoare chirie, etc.
1.13 Bugetul estimativ al investitiei
Nr. crt. | Denumire | UM | Cantitate | Preţ unitar (fără TVA) | Valoare Totală (fără TVA) | Valoare TVA | Valoare totala (TVA inclus) |
…………. | |||||||
………. | |||||||
……… | |||||||
………… |
Se pot ataşa oferte ale elementelor de investiţii care se doresc a fi achiziţionate în cadrul proiectului;
1.14 Plan de finanţare a proiectului
Structura de finanţare a proiectului de investiţii:
Sursa de finanţare | ||
RON/EURO | % | |
Ajutor de minimis | ||
Aport propriu (dupa caz) | ||
TOTAL valoare de investiţie | 100% |
- DESCRIEREA PRODUSELOR/SERVICIILOR/LUCRARILOR CARE FAC OBIECTUL AFACERII
În acest capitol, descrieţi şi explicaţi, în detaliu, produsul/serviciul ce face obiectul investiţiei propuse în proiect.
Descrierea produsului: caracteristici fizice (mărime, formă, culoare, design, capacităţi), tehnologia utilizată în producerea/ dezvoltarea lui (materii prime, echipamente, forţa de muncă, patente etc – localizaţi, la nivel de regiune de dezvoltare/judeţ, sursa acestor elemente).
Descrierea serviciului: ce reprezintă, ce nevoi satisface, care sunt materialele şi echipamentele necesare prestării serviciului, etape în procesul de prestare a serviciului, beneficii pentru clienţi.
Prezentaţi modul în care tehnologiile noi, moderne vor fi utilizate în producerea/ menţinerea/ dezvoltarea produsului/ serviciului.
Puteţi, de asemenea, să enumeraţi/ descrieţi produse/ servicii viitoare şi planificarea dezvoltării acestora, evidenţiind astfel, evoluţia strategiei de dezvoltare a produsului/ serviciului în funcţie de evoluţia pieţei.
In cazul comerţului, precizaţi grupele de produse ce le veţi vinde şi aria de valorificare, dacă vânzarea este cu amănuntul sau cu ridicata şi dacă veţi furniza servicii specifice (post vânzare, transport, garanţie, reparaţii etc);
Prezentaţi principalii furnizori de materii prime şi materiale. Ponderea materiilor prime şi a materialelor, în funcţie de provenienţă (e.g. local, indigen, import).
Fluxul tehnologic /Fluxul de prestare a serviciilor
Proiectarea capacitatii de productie viitoare a companiei (se va tine seama de : cererea prognozata pe piata – clienti noi, caracteristici tehnice si performante ale echipamentelor achizitionate, numar de schimburi in care se va lucra,capacitate de aprovizionare cu materie prima, capacitate de depozitare produse finite, retele de distributie)
Cantitati prognozate de produse ce vor fi realizate de catre companie
Preturi de vanzare/fiecare produs,
Patente noi, certificari , omologare produse noi
Certificari noi ce vor fi obtinute de catre companie (calitate, mediu, siguranta alimentara, etc)
3.ANALIZA PIETEI DE DESFACERE SI A CONCURENTEI
3.1. Poziţia produselor/serviciilor societăţii pe piaţă comparativ cu cele ale concurenţei
Descrieţi principalele avantaje/dezavantaje aleproduselor/serviciilor d-voastră in raport cu cele oferite de concurenţă).
3.2 Definiţi piaţa dumneavoastră
Identificați piața țintă:
- Descrieți segmentul de piață/ grupul țintă căruia se adresează serviciul/ produsul rezultat în urma investiției
- Dimensiunea pieței țintă (mărimea pieței țintă și tendințele de evoluție pe orizontul de operare al obiectivului); Identificați aria geografică de acoperire a produsului/ serviciului
- Analizați stadiul actual al pieţei – nevoi şi tendinţe
- Analizați potențialul de creştere a pieţei
- Descrieți factorii economici, politici, legislativi, tehnologici, sociali care au o influență directă asupra dinamicii sectorului/ domeniului de activitate vizat
- Identificați clienţi potenţiali: în funcţie de piaţa de desfăşurare (intern, extern), volumul vâzărilor, produse/ grupe de produse (detalii suplimentare vor fi solicitate la elaborarea previziunilor financiare). Analiza necesităților clienților existenți și potențiali
- Analiza mediului concurențial care va cuprinde: Principalii concurenţi, ponderea lor pe piaţă, punctele tari şi punctele slabe ale produsului/serviciului dvs. comparativ cu cel al competitorilor (direcţi şi indirecţi); poziționarea în mediul concurențial (dacă este cazul) prin listarea amenințărilor provenite de la noii veniți, de la produsele de substituție, din partea concurenților, explicarea puterii de negociere a furnizorilor și clienților, bariere de intrare (brevete, mărci private, tehnologii etc.). Se va specifica tipul de cercetare folosit: investigarea surselor statistice și/sau colectarea informațiilor prin cercetare directă.
3.3. Localizarea pieţei dumneavoastră (se va preciza amplasarea pieţei – locală, regională, naţională, internaţională etc. – cu detalii, dacă sunteţi în posesia lor) şi mărimea acesteia (nr. de clienţi potenţiali, mărime d.p.v.d. fizic şi valoric). Care este distanţa până la principalii clienţi şi care este modalitatea de distribuţie a produselor/serviciilor ?
3.4 Caracteristici ale cererii pentru produsul/serviciul dvs.: (cerere zilnică, anuală, de sezon, evoluţia în ultimii ani şi cea previzibilă)
3.5 Concurenţi potenţiali
Prezentaţi concurenţii pe grupe de produse/servicii si caracteristicile pe care le cunoaşteţi ale acestora:
Grupă produse/servicii oferite pieţei | Denumirea firmei/ firmelor şi localitatea |
Produs/serviciu 1 | |
Produs/serviciu 2 | |
Produs/serviciu 3 | |
4.Strategia de Marketing
4.1 Descrieți obiectivele generale de marketing
- acestea derivă din obiectivele generale ale entității, prin ele urmărindu-se păstrarea echilibrului între produse și piețe în general (de exemplu : vânzarea produselor existente, comercializarea unor produse existente pe segmente noi de piață și dezvoltarea de produse noi pe segmente de piață noi); Obiectivele trebuie să fie corelate cu rezultatele analizei situației existente și trebuie să îndeplinească modelul SMART: Specific; Măsurabil; Realizabil; Realist, pe o anumită perioadă de Timp
4.2 Strategia sau politica de produs/serviciu
(se va descrie amănunțit produsul/serviciul, menționându-se caracteristicile și avantajele pe care le oferă clienților)
- Strategia sau politica de preț (se vor analiza următoarele elemente de determinare a prețului: costurile implicate, aprecierile clienților față de produsul/serviciul oferit, prețurile practicate de către competitori, elasticitatea cererii pentru produsul/serviciul oferit);
4.4 Strategia sau politica de distribuţie
Menţionaţi care sunt canalele dumneavoastră de distribuţie – vânzări directe, cu ridicata, intermediari, prin agenţi, la comandă, etc.
4.5 Strategia (politica) de promovare si relatii publice
Se va urmări efectul dorit în promovare, costurile pe care le implică promovarea, mesajul ce va genera efectul dorit, mass-media ce vor fi utilizate și analiza rezultatelor promovării;Prezentaţi metodele de promovare ce se vor utiliza(de ex.: publicitate online, lansare oficială, pliante, broşuri, etc)
4.6 Descrieți planul de acțiune și bugetul aferent strategiei de marketing
Nr. Crt. | Activitate | Luna 1 | Luna 2 | … | Luna n |
1 | Comunicare Redactare comunicate de presă Redactare materiale publicitare Website, creare și întreținere | ||||
2 | Organizare evenimente | ||||
… | |||||
Total |
5. Prezentati modalitatea de integrare a temelor orizontale in afacere (ex ; protectia mediului, dezvoltarea durabila, egalitatea de sanse si nediscriminarea, promovarea egalitatii de gen inovarea sociala) si a temelor secundare (Sprijinirea tranziției către o economie cu emisii scăzute de dioxid de carbon și eficientă din punctul de vedere al utilizării resurselor, Inovare sociala, Îmbunătățirea accesibilității, a utilizării și a calității tehnologiilor informației și comunicațiilor)
6. PROIECŢII FINANCIARE
- Ipoteze calcul venituri – Prognoza veniturilor
- Ipoteze calcul costuri – Prognoza costurilor
- Contul de profit si pierdere
- Fluxul de numerar
- Proiectarea capacitatii de productie viitoare a companiei (se va tine seama de : cererea prognozata pe piata – clienti noi, caracteristici tehnice si performante ale echipamentelor achizitionate, numar de schimburi in care se va lucra,capacitate de aprovizionare cu materie prima, capacitate de depozitare produse finite, retele de distributie)
- Cantitati prognozate de produse ce vor fi realizate de catre companie
- Preturi de vanzare/fiecare produs,
Proiectia costurilor costuri operaţionale şi costuri de întreţinere (forţa de muncă, materii prime, material, utilităţi, etc)
În episodul 3 vom începe completarea fiecărui capitol în parte.
2 Comentarii
Fain articol si foarte util. Eram in cautarea de informatii, la randul meu vreau sa aplic pentru un program de finantare din fonduri UE. Initial am dorit sa apelez la un consultant, dar dupa analiza a 4 oferte si inceperea unei colaborari…am renuntat si incerc sa aplic pe cont propriu. Exista o lipsă acuta de informații clare si complete… iar firmele de consultații profita din plin de asta. Chiar ma gandesc sa public si eu pas cu pas cum se aplica pe astfel de fonduri… daca reusesc sa duc la bun sfarsit aceasta ambitie. Spor in toare, Alexandru
Mă bucur că ai găsit în acest articol o parte din ce așteptai. Munca este mult mai complexă pentru depunerea efectivă a unui proiect și, de regulă, chestiile care-ti par minore contează foarte mult. Aici aș putea acorda un + firmelor de consultanță. Proiectul însă este ușor de scris dacă-ți cunoști domeniul foarte bine și știi unde vrei sa ajungi. Cel mai bine este să știi la ce program vrei să aplici și să citești „Ghidul solicitantului” cu mare atenție.
Îți pot recomanda să urmărești și site-urile:
https://www.startupcafe.ro/
https://fondurile-europene.eu/?gclid=CjwKCAjw49qKBhAoEiwAHQVTo98sIGxVXzkFZR0EgCt-PVUS60uWLO9e4KFI4XNcO8IX90YQ78nMhBoCgs0QAvD_BwE
https://portal.afir.info/informatii_generale_pndr_investitii_prin_pndr_sm_6_2_infiintare_activitati_neagricole
Sunt mai multe proiecte în derulare în prezent, sper că vei găsi ce te interesează și vei reuși în ce-ți propui să pornești.
Succes!